funkcje tatuaży

16:00:00

Wiele osób zadaje sobie pytanie: Po co ludziom tatuaże? Do czego służą, jaką mają funkcję

Nie ma jednej odpowiedzi. Dla każdego mają inne znaczenie.


Termin tatuażu znany był już w starożytności. W jednej z Biblijnych ksiąg zawarto bowiem wers o zakazie tatuowania ciała.



„Nie wolno wam (...) wykonywać na sobie tatuowanych znaków” (Kapłańska 19:28). 



Jak już pisałam w poprzednim poście polinezyjczycy ozdabiali ciała zasłużonych wojowników. Były to swego rodzaju odznaczenia.




fot.: www.shutterstock.com

Istniały również tatuaże świadczące o statusie społecznym człowieka. Bez trudu poznawało się jaką pozycję w grupie społecznej zajmuje dana osoba.


Niektórzy ludzie ozdabiali swe ciała, aby podkreślić przynależność do konkretnego plemienia. 

https://villsethnoatlas.wordpress.com/tag/tatuaz/

Dawniej wierzono także, ze tatuaż pełni funkcję amuletu, który odstrasza złe moce i chroni przed pechem. 

https://villsethnoatlas.wordpress.com/category/tainowie/

Przez wiele lat posiadanie ozdoby w postaci tatuażu kojarzyło sie głównie z przynależnością do Mafii, Yakuzy, chińskiej Triady czy innego gangu. 

Yakuza

Yakuza 

Yakuza

chińska Triada

Jednak najczęstszym skojarzeniem jest chyba kryminał lub prostytucja. 


W obecnych czasach tatuaże mogą po prostu pełnić funkcję dekoracji. Ludziom się coś podoba i już.



Znajdą sie też tacy, którzy poprzez ozdoby na ciele chcą wyrazić siebie i swoje poglądy.



Bardzo często tatuaż ma symbolizować coś dla nas szczególnego, przypominać o ludziach których kochamy, lub rzeczach, które są dla nas najzwyczajniej w świecie ważne. 




A jaką rolę pełni Twój tatuaż? :)

K.

You Might Also Like

4 komentarze

  1. Dla mnie tatuaże to fajna sprawa, wyrażają siebie, wiadomo są gusta i guściki, ale nie zrobiłbym sobie tatuażu jak teraz młode mamy np. "Dżesika 10.10.16" to musi by przemyślane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zacznijmy od tego, że ja w ogóle nie dałabym tak dziecku na imię. A co do tatuaży, które mają nam przypominać o bliskich to jest wiele motywów, widziałam kilka naprawdę dobrych :) pozdrawiam, K!

      Usuń
  2. Mam dwa tatuaże, planuję ich więcej. Ogólnie nie przepadam za tatuowaniem się "dla mody, widzimisię," lub "bo ten wzór mi się podoba i już". Podoba się teraz, ale skąd pewność, że za X lat nie przestanie się podobać? Podchodzę jednak do tego tak, że nie moje ciało, nie będę wnikać :)
    Ja tatuuję swoją duszę, swoją naturę itd. Kryję ją pod postacią symboli, kierując się zarówno znaczeniem tego, co chcę wytatuować, jak i znaczeniem, które "wymyślam sobie sama" na podstawie wielu czynników :) Za wiele o nich nie mówię, nie opowiadam o nich. Uważam, że robię je dla siebie i to przede wszystkim ja powinnam wiedzieć, co tak naprawdę przedstawiają.
    Sama na swoim blogu napisałam co-nieco o tatuażach, jeśli masz chęć, zajrzyj :) Pozdrawiam!
    http://jutrobedetymsamymczlowiekiem.blogspot.com/2016/10/tatuaze-ja-ich-nie-zmaze.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również mam dwa i również planuję więcej :) Zgodzę się, ze tatuowanie dla mody i szpanu to niezbyt dobry wybór, który prędzej czy później odbije się tylko i wyłącznie na samym sobie ale co do upodobania konkretnego wzoru to właśnie ja mam taki tatuaż. Po prostu mi się podoba, nie ma żadnej szczególnej funkcji, o niczym nie przypomina i nie widzę w tym nic złego. Pozdrawiam, K! :)

      Usuń