12 sposobów, by nie dać się jesiennej depresji

06:07:00

Jesień. 

Przez jednych uwielbiana, przez innych nienawidzona. Jak każda pora roku jest piękna na sj sposób ale żeby nie było zbyt kolorowo posiada również negatywne strony. 


Do jej plusów zdecydowanie należą piękne liście w każdym odcieniu żółci, pomarańczy oraz brązu tworzące wspaniałe widoki i krajobrazy. Wiele osób uwielbia nosić grube swetry i skarpety, a popołudniową książkę popijać gorącą czekoladą. Nie zapominajmy także o Halloween i  Andrzejkach. 
Niestety, równocześnie pora dzienna jest znacznie krótsza od pory nocnej, a na dodatek różnica ta rośnie z każdym kolejnym dniem. Za oknem jest szaro, buro i ponuro. Nieodłącznymi elementami naszego ubioru są długie szale, płaszcze, a w porze deszczowej kalosze. Wiele osób nie należy do grona zwolenników tej pory roku, a cześć z nich jest dodatkowo podatna na jesienne 'nastroje'. Zmniejsza się ich chęć do pracy, porannego wstawania, wykonywania pewnych czynności. Wyraźnie widać po nich, ze są zmęczeni, obojętni w stosunku do otoczenia, a próby koncentracji nie przynoszą oczekiwanego rezultatu. Wszystkie te objawy kojarzą się z jednym - jesienną depresją. W dzisiejszym poście podsunę Wam kilka propozycji, które pomogą Wam jej uniknąć.

1. RUSZAJ SIĘ 



Ruch to jedna z ważniejszych rzeczy, która w dużym stopniu poprawia nasze samopoczucie. Dzieje się tak, ponieważ podczas wysiłku fizycznego wydzielane są endorfiny czyli hormony szczęścia. Człowiek staje się weselszy, a jego samopoczucie ulega poprawie. W tym momencie pewnie zadasz sobie pytanie: ale przecież jest JESIEŃ, a pogoda niezbyt sprzyja uprawianiu sportu. Na zewnątrz owszem (chociaż są osoby, które mimo błota i temperatury biegają regularnie), ale istnieją jeszcze takie miejsca jak siłownie, baseny czy kluby fitness. Zawsze możesz poruszać się w swoim pokoju, potańczyć do ulubionej piosenki czy zrobić chociażby 10 min trening z Mel B. Czasami wystarczy po prostu wyjść na krótki spacer - zmienisz na chwilę otoczenie, a Twoje ciało się dotleni. Lepsze samopoczucie gwarantowane.

2. OGLĄDNIJ DOBRY FILM/SERIAL 



Telewizja towarzyszy nam codziennie. Nawet jeśli nie mamy w zwyczaju niczego oglądać to robią to ludzie w naszym otoczeniu, rodzina czy znajomi. W obecnych czasach mamy możliwość dostępu nawet do kilkuset kanałów, na których w ciągu dnia emituje się mnóstwo filmów, seriali, dokumentów czy reality show.   Czemu więc na tym nie skorzystać  Jeśli nie masz takiej opcji wybierz się do kina, najbliższej wypożyczalni DVD lub oglądnij coś online. Poszukaj czegoś co będzie odpowiadało Ci tematycznie, zrób sobie popcorn i usiądź wygodnie na kanapie. Resztę zrobi za Ciebie film.  

3. PRZECZYTAJ DOBRĄ KSIĄŻKĘ



Z książką jest trochę podobnie jak z filmem. Jest ogólnodostępna, odpręża, sprawia, ze zapomina się o bożym świecie, a do tego rozwija i pobudza wyobraźnie. Pożycz od znajomego, kup albo najprościej w świecie wypożycz w bibliotece. Z książką jest o tyle łatwiej, ze można ją czytać wszędzie i o każdej porze, gdyż nie jesteśmy uzależnieni od godziny emisji jak to bywa w przypadku tego pierwszego.       

4. ZRÓB COŚ DLA SIEBIE



Jesteś zapracowany? Siedzisz na uczelni od rana do wieczora? Od dawna nie miałeś chwili dla siebie? Ciągle myślisz i troszczysz się o innych? W takim razie najwyższa pora to zmienić. W życiu trzeba być trochę egoistą, bo kto o nas zadba jeśli nie zrobimy tego my sami? Oczywiście nie mówię tu o totalnej olewce i samolubstwie. Mam na myśli słuchanie siebie i swojego ciała. Poświęcanie mu tyle czasu ile wymaga. Trzeba umieć zachować równowagę i wiedzieć gdzie leży granica między swoim życiem, a życiem kogoś innego. Dlatego jeśli masz ochotę na ulubione ciastko - kup je, jesteś zmęczona po pracy - weź odprężającą kąpiel, zawsze chciałaś zobaczyć jakiś film - włącz go! 

5. UMÓW SIĘ Z PRZYJACIÓŁMI



Przyjaciele to jedna z najważniejszych 'rzeczy' w naszym życiu. Możemy się do nich zwrócić z każdą prośbą i każdym problemem. To osoby, z którymi najlepiej nam się rozmawia i najmilej spędza czas. Jesteśmy przy nich po prostu sobą. Dlatego jeśli dopada Cię chandra (i nie tylko wtedy) dzwoń do tych najbliższych Ci osób. Zaproś do siebie, wyjdźcie na miasto - porozmawiajcie. Nic chyba nie zastąpi rozmowy z przyjacielem i tego jak czujesz się w jego towarzystwie.

6. ODŚWIEŻ SWOJĄ GARDEROBĘ



 

Była wiosna, później lato, w końcu nadszedł czas na jesień. Temperatury z +30°C zeszły do 10°C. I co teraz? Chyba pora na małe zakupy. Zeszłoroczny płaszcz za mały, ostatnia para zimowych butów, a przecież nie będziesz chodzić w samej bluzie. Nie mówię tu o wydaniu miesięcznej pensji ale o jednej, góra dwóch rzeczach, bo kto nie lubi zakupów? Mam na myśli oczywiście Panie, choć zdarzają się i tacy mężczyźni. Zakupy to pewna forma terapii, która w 99% działa bardzo skutecznie. Człowiek wychodzi z domu, spędza poza nim sporo czasu, a na dodatek wraca zadowolony. Spacer + zakupy czyli połączenie przyjemnego z pożytecznym. Nie wspomnę już o tym, że jest to jedna z niewielu czynności, na którą zawsze znajdą się i czas i chęci. 

7. ZNAJDŹ SOBIE HOBBY



Znajdź sobie hobby, pomyśl co Cię interesuje, a przede wszystkim zastanów się co najbardziej lubisz robić i po prostu to rób! Jeśli ten etap masz już za sobą to świetnie - czas działać! Interesuje Cię fotografia? Zapisz się na kurs, jeśli nie to po prostu wyjdź z domu, weź ze sobą aparat i sam doskonale wiesz co dalej. Lubisz gotować? Twoja rodzina z pewnością skosztuje Tego co przygotujesz.   

8. NAPIJ SIĘ KAWY, HERBATY BĄDŹ GORĄCEJ CZEKOLADY 



Nie wiem jak Wy ale ja jestem uzależniona od herbaty. Mogłabym ją pić hektolitrami, zwłaszcza w takie dni jak teraz. Kawą również nie pogardzę (choć swoje 5 minut miała zdecydowanie na I roku studiów) ale drugie miejsce zajmują ex aequo kakao i gorąca czekolada. Nawet nie wiecie ile radości sprawia tak pozornie mała i 'głupia' rzecz. Ale w życiu dokładnie o to chodzi - duże rzeczy składają się właśnie z tych małych. 

9. MYŚL POZYTYWNIE




Pozytywne myślenie to chyba pierwszy i najważniejszy krok w dążeniu do dobrego samopoczucia. Wyobraź sobie, że zaczynasz się słabiej czuć, dopada Cię kryzys, a Ty nie wiesz co z tym zrobić. Odpowiedź jest pozornie* prosta: zaprzyjaźnij się z dobrymi myślami. Uwierz, że nic na tym nie stracisz, a możesz jedynie zyskać. Wracając do słowa 'pozornie'. Oznaczyłam je gwiazdką, ponieważ w tym miejscu mogliście sobie pomyśleć: 'No tak, łatwo jej mówić. Zdechł mi dzisiaj kot, a na dodatek wracając z uczelni złapałam gumę.' Ok, ale takie rzeczy niestety się zdarzają. Śmierć to naturalna kolej rzeczy, sama mam psa, który jest dla mnie ważniejszy niż zapewne większość osób w moim życiu (zlinczujcie mnie za to ale taka prawda) i wiem jak bardzo będę przeżywać jego stratę, bo nie ukrywajmy, ta chwila kiedyś nadejdzie. Złapałaś/eś gumę? Założę sięże to Twój pierwszy raz. Zmiany koła nie uczą z pewnością na kursie prawa jazdy, więc dzisiejszy dzień pewnie Cię czegoś nauczył :) Zaufajcie mi, pozytywne myślenie nie boli, a może naprawdę pomóc! 

10. KORZYSTAJ Z KAŻDEGO PROMYKA SŁOŃCA



Jeśli tylko dostrzeżesz na niebie choćby jeden promyczek Słońca nie wahaj sie, wykorzystaj go! Dlaczego Słońce tak dobrze wpływa na nas i nasz organizm? Może dlatego, że pod wpływem przebywania w świetle promieni słonecznych uwalnia się seratonia, czyli kolejny hormon szczęścia (same hormony szczęścia,  nie? :)). Dzięki niemu poprawia nam sie nastrój i dostajemy zastrzyku energii. Wpływa on również pozytywnie na układ krążenia i układ oddechowy. Nic tylko siedzieć na Słońcu!   

11. NIE ZAPOMINAJ O RODZINIE



Jesienna depresja czy złe samopoczucie dotyczą każdego człowieka. Bo przecież jesteśmy tylko ludźmi, prawda? Oczywiście istnieją pewne zależności czy grupy bardziej na nie narażone. Nie ma jednak gwarancji, że nie dopadnie to kiedyś Ciebie bądź kogoś z kręgu Twoich bliskich. Kiedy ostatni raz grałeś w karty? A może masz w domu jakieś gry planszowe? Wykorzystaj je oraz krótki dzień i brzydką pogodę i zaproś rodzinę na wspólne granie! Naturalnie wtedy kiedy wszyscy będziecie mieli na to czas, bo zakładam, ze każdy ma jakieś obowiązki. Oczywiście nie namawiam na zacieśnianie więzów rodzinnych jedynie jesienią ale przez cały rok. Chodzi bardziej o to, że jest to pora roku, która najbardziej temu sprzyja.    

12. WYKAŻ SIĘ KREATYWNOŚCIĄ



Nudzi Ci się? Zrobiłeś już wszystko co miałeś zrobić? Nie masz pomysłu na siebie i na to jak zorganizować sobie czas? W takim razie wykaż się kreatywnością! Zrób komuś zakładkę do książki, ozdób swój pokój albo sam/a zaprojektuj ozdoby świąteczne. Nie dość, ze zajmie Ci to trochę czasu i zrobisz coś nowego to jeszcze poczujesz satysfakcję i nie lada zadowolenie kiedy spojrzysz na efekty swojej pracy, także do dzieła! 

K.

zdjęcia:


You Might Also Like

12 komentarze

  1. Cześć! Trafiłam na Twojego bloga z trzezwy-umysl.blogspot.com
    Świetnie piszesz! Dla mnie jesień jest czymś strasznym. Ale stosuję się do większości podpunktów :) Od poniedziałku mam znów karnet na siłownię, od dawna oglądam serial - Dexter, książki uwielbiam od zawsze, czas poświęcam dla siebie, bo przyjaciele niestety ostatnio mają go mało :( I przez jedno ze zdjęć mam ochotę zagrać w Monopoly, ciekawe gdzie je podziałam!
    Obserwuję, będę zaglądać częściej <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, bardzo mi milo! Ja również jestem posiadaczką tej gry! Pozdrawiam, K.

      Usuń
  2. Hej :) świetnie napisany post :)
    Bardzo fajnie mi sie go czytało .
    Zapraszam do mnie -zaczęłam pare dni temu :)
    justartblogg.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Przede wszystkim, książki, książki i jeszcze raz książki <3
    Pozdrawiam
    Tutti
    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja takie typowe jesienne dnie zawsze spędzam czytając książki lub oglądając dobre seriale. To chyba najlepsze co można robić w takie chłodne i deszczowe pory.

    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  5. jejka na prawdę świetny post. Jeszcze nikt mnie tak nie zmotywowała jak ty, kochana. A u mnie konkurs świąteczny, wpadaj i bierz udział.

    http://malgosianablogu.blogspot.com/2016/12/1-blogmas-konkurs.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, bardzo się cieszę! Oczywiście wpadnę. Pozdrawiam, K! :)

      Usuń
  6. ,,Myśl pozytywnie'' to dla mnie chyba najważniejszy punkt, aby nie dać się jesiennej depresji :) Zaobserwowałam :)
    http://justynaksiazek.blogspot.com/
    LINK DO KANAŁU

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, na pewno jeden z ważniejszych :) Pozdrawiam, K!

      Usuń
  7. Ruch i endorfinki zawsze pomagają

    OdpowiedzUsuń

Flickr Images





It is a responsive design, means it automatically adapts its design according to the device. So your blog looks stunning from whatever device (Desktop, Tablet and Mobile) visiting from.